Saturday 29 October 2011

KUASA DOA DALAM KEHIDUPAN

Kepentingan berdoa dinyatakan oleh nabi yang diriwayatkan oleh Muslim, "Apabila anak Adam (Manusia) meninggal dunia, maka putuslah semua amalannya, kecuali tiga perkara : amal jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakan orang tuanya.

Berikut adalah doa-doa harian yang boleh diamalkan oleh ibubapa dan anak-anak :

DOA ANAK-ANAK
"Ya Allah, Ya Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami isteri-isteri kami dan anak keturunan kami sebagai penyenang hati, dan jadikalah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa."
- Surah Al-Furqan : ayat 74 -

"Ya Tuhanku, berilah aku daripada sisi kamu seorang anak yang baik. Sesungguhnya kamu maha pendengar doa."
- Surah Ali Imran : Ayat 38 -

DOA SUPAYA SEGERA TERCAPAI CITA-CITA
"Aku bersandar kepada Allah yang tidak ada Tuhan melainkan Dia. KepadaNya aku bertawakal dan Dialah Tuhan arasy yang semangat besar."

DOA MINTA MURAH REZEKI
"Ya Allah. Berilah aku (kami) rezeki yang luas (banyak) tanpa susah dan payah. Sesungguhnya kamu maha berkuasa atas segala sesuatu." (tiga kali)

DOA MEMOHON ILMU YANG BERMANFAAT
"Ya Allah, aku memohon perlindungan kepada kamu daripada ilmu pengetahuan yang tidak bermanfaat, daripada hati yang tidak tenang, daripada doa yang tidak diperkenankan dan daripada jiwa yang tidak pernah puas."

DOA MEMOHON AKHLAK SEMPURNA
"Ya Allah, berilah aku pertolongan supaya selalu ingat kepada Mu, dan berterima kasih kepada kamu serta berlaku baik dalam menyembah kepada kamu."

DOA IBUBAPA
"Ya Allah, ampunilah aku dan kedua-dua ibubapaku serta kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihiku semenjak kecil."

DOA KETURUNAN YANG BAIK
"Wahai Tuhanku, berilah aku kesanggupan supaya dapat mensyukuri anugerahmu yang kamu kurniakan kepadaku dan kepada kedua-dua ibubapaku dan supaya aku dapat mengerjakan perbuatan baik yang kamu sukai dan perbaikilah keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku termasuk orang yang menyerah diri."
- surah Ali Imran : ayat 15 -

DOA SENTIASA MENDIRIKAN SEMBAHYANG
"Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap mendirikan sembahyang. Ya Allah, perkenankanlah doaku. Ya Allah, berikanlah keampunan kepadaku dan kepada kedua-dua ibubapaku dan sekalian orang mukmin pada terjadinya hari kiamat."
- Surah Ibrahim : ayat 40 -

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...