Wednesday 9 November 2011

TIPS MENANGANI STRESS

1) Rileks tenangkan fikiran dan tarik nafas
Cari tempat-tempat yang tenang dan sunyi seperti di taman-taman dan sebagainya. Duduk dalam keadaan selesa. Pejamkan mata dan tarik nafas perlahan-lahan menggunakan hidung. Kemudian hembus perlahan-lahan menggunakan mulut. Ulang sebanyak mana yang mungkin. sehinggalah kamu rasa tenang.

2) Gelak sepuas hati
Pepatah ada menyebut 'Laughter is the best medicine'. Jadi, luangkan masa untuk membaca majalah lawak seperti majalah Apo, Ujang dan sebagainya. Selain itu, boleh jugak menonton video-video lawak di youtube dan juga filem or drama comedy then gelaklah sekuat hati. Tetapi berhati-hati dengan orang sekeliling. Bimbang nanti dijangka menggangu ketenteraman awam. 

3) Berjalan seketika
Berjalan boleh hilangkan stress? Biar betul? Ya, sememangnya berjalan dapat mengurangkan stress. Dengan berjalan, kita akan mempunyai masa untuk berfikir dan mencari jalan penyelesaian bagi masalah. Then, menghirup udara yang segar merupakan rawatan semulajadi untuk menghilangkan stress. Berjalan juga merupakan salah satu senaman yang baik untuk kesihatan.

4) Mendengar muzik
Dengarlah lagu-lagu yang menenangkan jiwa seperti lagu-lagu tradisional, lagu-lagu nasyid. lagi baik kalau korang dengar bacaan al-quran.boleh jugak dengar lagu-lagu patriotik seperti jalur gemilang.mesti lepas tu korang akan jadi bersemangat balik.

5) Berehat seketika
Iklan Kit-Kat dekat TV pun ada sebut 'Mari berehat seketika bersama Kit-Kat'. Tak salah untuk mengambil masa 10-20 minit untuk berehat daripada melakukan kerja. Masa rehat tu  tidur sekejap untuk menenangkan fikiran yang kusut tu.

6) Melukis
Melukis dapat membantu seseorang untuk melupakan seketika masalah yang dialami. Ambil sehelai kertas kosong dan luahkan apa yang sedang bersarang dalam minda anda atas kertas tersebut.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...